Мета: розкрити поняття „світова література як духовний скарб людства”, значення світової літератури в сучасному житті людини й людства; розвивати інтерес до читання художньої літератури; виховувати дбайливе і поважне ставлення до книг.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Засоби навчання: карта, підручник, чарівна скриня.
Хід уроку
Організаційний момент.
- Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя:сьогодні перший урок світової літератури у вашому житті. Цей шкільний предмет ви будете вивчати протягом шести років. Сподіваюся, що для багатьох із вас він стане улюбленим. Якої професії ви б не набули, література завжди буде займати важливе місце у вашому житті. Що ж таке світова література? Що ви будете вивчати на цих уроках?
У цьому нам допоможе чарівна скриня. Як ви думаєте, що в ній знаходиться? (Учитель дістає карту світу.) Яке відношення вона має до нашого уроку? На ній зображені країни, твори яких ми будемо вивчати. Кращі книги, створені людством упродовж свого існування, і є „світовою літературою”, неоціненним духовним скарбом, користуватися яким може кожна людина, і він від цього не збідніє.
- Оголошення теми та мети уроку.
- Формування нових знань, умінь і навичок.
1. Складання учнями грона до слова „духовність”.
2.Слово вчителя: Для всіх людей спільним є віра в добро, боротьба з різними проявами зла, несправедливості, насильства, прагнення до любові, щастя, милосердя, взаєморозуміння. Ці духовні цінності найкраще відображені у творах усної народної творчості.
- А ви, діти, любите казки, читаєте їх?
Давайте проведемо вікторину "Чи знаєш ти казкових персонажів" і згадаємо, які саме духовні цінності прославляються у цих казках.
- Що це за дівчинка, яка могла поміститися у горіховій шкарлупці?
- Як звали наймогутнішу королеву, котра хотіла зробити крижаним увесь світ?
- В якій казці живе принцеса, що відчула горошину через дванадцять перин?
- Як звали хлопчика, від котрого плачуть усі злі люди королівства?
- Назвіть ім’я дівчинки, що носила найяскравіший капелюшок?
- Хто загубив кришталевий черевичок?
- Чи відомі вам троє веселих поросят, що перемогли вовка?
3.Слово вчителя: Читаючи книги, ми радіємо разом із героями творів, переживаємо разом із ними їхні труднощі й невдачі, дивуємося пригодам, дізнаємося про розмаїття нашого світу. І все це завдяки Слову, яке створює в нашій уяві яскраві картини, передає почуття героїв.
Давайте зараз повернемося до нашої карти і подивимося, в яких країнах живуть наші улюблені герої? Попелюшка – у Франції, Дюймовочка – у Данії, Чіполліно – в Італії. А чому вони звертаються до нас зі сторінок казок українською мовою? Отже, розрізняють автора і перекладача художнього твору, оригінальну та перекладну літературу.
Відомими перекладачами були українські письменники І. Франко, Леся Українка, Борис Тен та багато інших.
- Робота з літературознавчим словником.
Світова література – сукупність художніх творів народів світу.
Оригінал – текст, написаний власноруч.
Переклад – текст, відтворений засобами іншої мови.
- Бесіда з учнями.
На сторінках книжок ми не лише знайомимося із персонажами, а й пізнаємо світ, адже книга – джерело знань, вона вчить, як на світі жить, а хто багато читає, той багато знає. Гарна, мудра книга як вірний друг. А яка роль книги у вашому житті?
- Робота з підручником (ознайомлення із вступною статтею ).
7. Бесіда з учнями за змістом статті.
V. Підведення підсумків уроку.
Закінчіть речення: „На сьогоднішньому уроці я дізналася ...”.
- Домашнє завдання
Опрацювати вступну статтю, підібрати вислови про книгу, скласти власний.
|